2022 IV. negyedévében 262 milliárd forintot költöttek a magyarok külföldi utazásaik során

2022 IV. negyedévében 262 milliárd forintot költöttek a magyarok külföldi utazásaik során
2023. 03. 13., 16:19

A külföldiek 25 százalékkal több utazást tettek hazánkba 2022 IV. negyedévében, mint az előző év azonos időszakában, azonban ez még így is 15 százalékkal elmaradt a járvány előtti, 2019. IV. negyedévi adattól. A magyarok külföldre irányuló utazásainak száma 22 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, de ötödével kevesebb volt, mint 2019 azonos időszakában. A hozzánk érkező külföldiek 542 milliárd, a külföldre utazó magyarok 262 milliárd forintot költöttek utazásaik során – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

A beutazók kiadásainak összege 2022. IV. negyedévében meghaladta a Covid19-járvány előtti szintet

2022 IV. negyedévében a külföldiek 10,9 millió utazást tettek hazánkba, az előző év azonos időszakinál 25 százalékkal többet, a járvány által még nem érintett 2019. IV. negyedévihez mérten 15 százalékkal kevesebbet.

Az egynapos utazások száma (7,9 millió) az előző évhez képest közel ötödével emelkedett. A látogatások több mint kilenctizede magánjellegű, 7,5 százaléka munkavégzési, 1,6 százaléka üzleti és üzletelési célú volt.

A külföldiek 3 millió többnapos utazást tettek Magyarországra, 43 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A több napra látogatók közel 81 százaléka magánjelleggel, 11,5 százalékuk üzleti és üzletelési céllal, 7,8 százalékuk munkavégzés miatt érkezett hazánkba.

A külföldi beutazók Magyarországon eltöltött ideje valamivel több, mint ötödével, 24,2 millió napra nőtt. A magánjellegű utakon belül a legtöbb időt a szabadidős céllal, valamint a rokon, barát vagy ismerős meglátogatására érkezők töltötték hazánkban. Az előbbi esetében közel harmadával, utóbbinál ötödével nőtt a tartózkodásra fordított idő nagysága. A több napra érkezők egy utazás alkalmával átlagosan 5,5 napot töltöttek Magyarországon, 0,9 nappal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában.

A hazánkba látogató külföldiek 2022 IV. negyedévében folyó áron 542 milliárd forintot költöttek, közel másfélszer annyit, mint egy évvel korábban, és 6,1 százalékkal többet, mint 2019 IV. negyedévében. A költések növekedésében egyaránt szerepet játszhatott az infláció, valamint a forint gyengülése, amelynek mértéke az előző év azonos időszakához viszonyítva az euróval szemben 13, a dollárral szemben 26 százalék volt. Az egy napra érkezők kiadásainak összege (140 milliárd forint) harmadával, a több napra érkezőké (402 milliárd forint) 49 százalékkal emelkedett. A legtöbbet (83 milliárd forintot) az Ausztriából idelátogatók költötték: kiadásaik 37 százaléka szabadidő, szórakozás és egészségmegőrzési, további 24 százalékát vásárlási célú utakra fordították. A Németországból érkezők az előző év azonos időszakához viszonyítva 42 százalékkal többet, 56 milliárd forintot költöttek zömében magánjellegű utakhoz kapcsolódóan.

2022-ben a beutazóturizmus tovább növekedett

2022-ben a hazánkba látogató külföldiek száma 26 százalékkal, 46,3 millió utazásra bővült az előző évhez viszonyítva, 2019-hez mérten azonban negyedével kevesebben érkeztek. A többnapos látogatások száma (12,6 millió út) az egy évvel korábbihoz képest nagyobb mértékben növekedett (60 százalék), mint az egynapos látogatásoké (17 százalék). A látogatók tartózkodási ideje (107 millió nap) 25 százalékkal nőtt. A látogatásokhoz kapcsolódó kiadások összege 2022-ben folyó áron 2303 milliárd forintot tett ki, amely az előző évhez mérten 71 százalékkal emelkedett, elérve a 2019. évi kiadások szintjét. A külföldiek 2022-ben naponta átlagosan 21 500 forintot költöttek, 37 százalékkal többet, mint 2021-ben.

A magyarok többet utaztak külföldre a IV. negyedévben

2022 IV. negyedévében a magyar állampolgárok 4,3 millió alkalommal utaztak külföldre, 22 százalékkal többször, mint az egy évvel korábbi időszakban. A járvány előtti, 2019. IV. negyedévhez képest 21 százalékkal kevesebb volt a külföldre tett utazások száma. Az egynapos utazások száma 12 százalékkal, a többnaposoké 42 százalékkal bővült. A legtöbben Ausztriába, Szlovákiába és Szerbiába látogattak, az utazások kétharmada ebbe a három országba irányult. A magyarok átlagosan 2,7 napot töltöttek utazásaik során külföldön, 5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A külföldre utazó magyarok az egy évvel korábbinál folyó áron 65 százalékkal többet, 262 milliárd forintot költöttek, ami 21 százalékkal meghaladta a járvány előtti, 2019 azonos időszaki adatot. Egy utazó napi átlagos költése 22 ezer forintot tett ki, ez 29 százalékkal magasabb volt a 2021. IV. negyedévinél. A megnövekedett utazásszám mellett a tartózkodási idő is számottevően, 28 százalékkal nőtt, mindez az általános árszínvonal-emelkedéssel együtt eredményezte az elköltött összeg jelentős bővülését. Október–decemberben a legnagyobb összeget Ausztriában költötték el az utazók (49 milliárd forintot), de számottevők voltak a Németországba és az Olaszországba látogatók költései is (36 milliárd és 24 milliárd forint).

Jelentősen emelkedtek a magyarok 2022. évi külföldi turisztikai kiadásai

2022-ben a magyar állampolgárok 18,0 millió alkalommal utaztak külföldre, 36 százalékkal többször, mint 2021-ben, a tartózkodási idő ennél nagyobb mértékben (60 százalékkal) nőtt. A növekedést elsősorban a többnapos, szabadidős célú utazások eredményezték. A külföldre utazó magyarok 1075 milliárd forintot költöttek, amely duplája volt az előző évi kiadásoknak. 2019-hez viszonyítva azonban a kiutazások száma 28 százalékkal csökkent.

KSH

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-27 18:10:16
A menedzserszövetség Év Menedzsere Díj 2023. évi kitüntetettje Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója lett. A szövetség 29. alkalommal rendezte meg az Év Menedzsere Díjátadót.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Izgalmas fejlesztések a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán: elektronikus szem, elektronikus orr és többféle szemkamera is helyet kapott az újonnan kialakított laboratóriumban.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS