FIVOSZ-kerekasztal: hasít vagy hasítgat a magyar agrárium?

2018. 11. 15., 11:00

A magyar mezőgazdaságban is nagy gond a generációváltás, nehéz vonzóvá tenni a pályát a fiatalok számára – hangzott el a Fiatal Vállalkozók Hete rendezvényén a budapesti Bálnában.

Hogyan hasíts az agrárüzletben? Egyáltalán: hogyan hasít ma Magyarországon a mezőgazdaság? A FIVOSZ Fiatal Vállalkozó Hetén a budapesti konferencia szerdai napján kicsit pesszimistának tűnt az első válasz. „Inkább csak hasítgat” – mondta Szécsi Zoltán háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, aki persze nem ex sportolóként, hanem az agáriumba beletanult vállalkozóként beszélt.

A megállapítással az Agrármarketing Centrum ügyvezetője is egyetértett. Igaz, Ondré Péter valamivel optimistábban látja a helyzetet – legalábbis, ami a jelent illeti. Az előrejelzések szerint az agrárium azonban világszerte óriási kihívások és gondok előtt áll. 2050-re a maihoz képest 60 százalékkal nagyobb lesz az élelmiszerszükséglet. Vvajon mennyivel nő három évtized alatt az éhezők száma?) Eközben 30 százalékkal csökken a termőföldek területe, és a jelenleginél 40 százalékkal kevesebb ivóvízzel kell számolnunk.

A feladat adott: a termelékenységet szükséges rohamosan növelni, amiben a magyar agrárszektor finoman fogalmazva is elég gyenge. Az új ötletekhez sokkal több fiatalnak kellene dolgoznia a mezőgazdaságban, ám – és ez már nem csak magyar probléma – az agrárium nem túl vonzó. Így a generációváltás nem holnapután, hanem már holnap komoly gondot jelent.

Szécsi Zoltán úgy látja, hogy valóban nem arról álmodnak a mai fiatalok, hogy hajnal 4-től este 10-ig dolgozzanak (naná, hogy a hét minden napján), de a tanulás, a digitális világ mégis tartogathat számukra érdekes jövőképet.

Ha valaki nem konyít legalább kicsit a mezőgazdasághoz, az nehezen hiszi el, hogy az agráriumban a technikai fejlődés az űrkutatás innovációjával vetekszik. Elég csak az önjáró traktorokra, kombájnokra, az irodából vezérelt különböző munkafolyamatokra, például az öntözésre gondolni. A mezőgazdaságban szinte naponta jelennek meg az újabb és újabb „kütyük”, ezekhez érteni kell, a tudomány eredményeit alkalmazni kell.

Vida Sándor (a sertéstenyésztéssel és takarmánykészítéssel foglalkozó Kurucz Farm Kft.) képviseletében arról beszélt, hogy a nyugdíjhoz közeledő vagy a korhatárt már átlépett elődök az újdonságokba már nem akarnak beletanulni, az utódok viszont érdeklődnek. De csak azok lesznek sikeresek, akik tisztában vannak vele: hiába vannak megváltozott és jobb körülmények, változatlanul rengeteget kell dolgozni. Aki nem szereti, amit csinál, az hamar kiszáll a bizniszből.

Erre azt válaszolta Sáhó Ákos, a FIVOSZ Agrár Bizottság elnöke, hogy a fiatalok gyakran nehezen élik meg a felelősséget. Látják, hogy nagyapjuk, apjuk mit épített fel, s elbizonytalanodnak a feladatok átvételét latolgatva. Szerinte az agráriumban is jó eséllyel szerepelhetnek a családi vállalkozások, legalábbis a bizottságuk tagjai erről számolnak be. A bizottság a Magyar Tudományos Akadémiával és több egyetemmel együtt olyan programokat, információkat kínál, amelyeket a gyakorlatban lehet hasznosítani. Sáhó Ákos a gondok között említette, hogy a magyar földbirtok nagyon elaprózott, ami a hatékony termelés rovására megy. A múlt rossz példái miatt pedig a szövetkezetektől sokan tartanak.

Szécsi Zoltán szerint, ha az utód nagyon nem akar beszállni a családi vállalkozásba, jobb nem erőltetni, inkább időben más megoldást kell találni. Hiszen néhány rossz döntéssel a család teljes vagyonának búcsút lehet inteni. Az apró birtokokat ő is rossznak tartja, de a földhöz ragaszkodás miatt a „Bözsi nénik” nem adják el 1-1,5 hektárukat.

Azért nem volt ennyire borús a beszélgetés, Vida Sándor például beszámolt arról, hogy két éve nagyon komoly brandépítésbe kezdtek, mert e nélkül már nem lehet a piacon maradni. Elkészült a honlapjuk, imidzsvideót népszerűsítik magukat és termékeiket, hasítanak a marketinggel – s közben persze dolgoznak. Sokszor hajnal 4-től este 10-ig.

A fotón (jobbról balra): Ondré Péter, Sáhó Ákos, Vida Sándor, Szécsi Zoltán és Kerekes Péter (moderátor)

További cikkeink a Fiatal Vállalkozók hetéről

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS