Csaló weboldalakra hívja fel a figyelmet a GVH

2021. 04. 16., 16:45

A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) az elmúlt időszakban egyre több fogyasztói jelzés érkezik különféle egészségügyi termékeket hirdető, kifogásolható weboldalakkal kapcsolatban.

A versenyhatóság látókörébe került honlapok először felvázolnak valamilyen egészségügyi problémát, amely jellemzően az életminőség romlását eredményezheti, majd minden esetben gyors, könnyű és nem utolsósorban kedvezményesen elérhető megoldást kínálnak professzorok ajánlásával, illetve pozitív fogyasztói terméktapasztalatokkal alátámasztva.

Az egészségügyi problémáktól szenvedő fogyasztók különösen érdeklődőek, befogadóak lehetnek az új megoldások, lehetséges terápiás eljárások iránt – főleg, ha azokat kedvezőnek tűnő áron, szakértők ajánlásával tárják eléjük, időnként olyan formában, mintha az egy cikk vagy „interjú” lenne a módszert állítólagosan felfedező orvossal, szakemberrel.

A GVH felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy az ilyen típusú honlapokat különös körültekintéssel kezeljék, mert a szóban forgó kereskedelmi gyakorlatok több szempontból is tisztességtelenek lehetnek. Mindenképp keltsen gyanút, ha

  • a hirdetett termék neve csak görgetést követően, a honlap tartalmának közepe táján olvasható;
  • a weboldalon sehol nincs feltüntetve a cégnév, így nem lehet tudni, hogy kitől rendel a fogyasztó, a „Kapcsolat” menüpontban pedig jellemzően csak egy telefonszám van megadva;
  • nem derül ki a termékkategória, vagyis, hogy a népszerűsített termék például étrend-kiegészítő, orvostechnikai eszköz vagy kozmetikum;
  • egy magát orvosnak nevező személy „szólítja meg” az olvasót, a hangvétel pedig személyes: gyakran az „orvos” saját élményét, tapasztalatát szövi a szövegbe (pl. hogyan segített a termék az idős édesanyja egészségügyi problémáján);
  • a honlap a termékről különféle jótékony hatást állít, gyakran a tünetek azonnali megszűnését ígéri – ugyanakkor nem hivatkozik konkrét bizonyítékokra, illetve ilyeneket nem tesz elérhetővé;
  • különböző – például az ízületi betegségek kezelésére, gyógyítására hivatott, valószínűsíthetően egyébként nem létező – intézetek neveivel próbálják erősíteni a termékkel kapcsolatos fogyasztói bizalmat;
  • a megjelenített vélemények egyöntetűen annak jótékony hatásait méltatják, mert valószínűsíthetően nem valós fogyasztóktól származnak, vagy egyoldalúan moderáltak lehetnek;
  • ún. „kedvezményklubban” való részvételre ösztönöznek, vagyis klubtagsággal kedvezőbb áron ígérik a terméket;
  • visszaszámlálót alkalmaznak az elérhető termékek darabszámára vonatkozóan (pl. „Rendeld meg ma, és takaríts meg 13 000 forintot. Az első 200 rendelés után az akció véget ér”).
  • a honlapon elérhető általános szerződési feltételek nyelvezete magyartalan, magyar nyelven nem elérhető, vagy egyáltalán nem találhatóak szerződési feltételek a honlapon.

Amennyiben a fenti mintázatoknak megfelelő honlappal találkozik, érdemes a következő lépéseket tenni:

  • Keressen rá a honlapon megjelenített nevekre, intézményekre, képekre! Így gyorsan kiderül, ha a fotókon nem valódi szakértők szerepelnek.
  • Keressen rá a termék nevére, és olvasson el valódi fórumoldalakon valódi véleményeket! Így hamar ki fog derülni, hogy az ajánlat nem megbízható, és csak pénzkidobáshoz vezetne.
  • Kérje ki valódi szakemberek véleményét a termékről! Nagy valószínűséggel nem hallottak még a reklámozott termékekről.
  • Győződjön meg arról, hogy rendelés esetén kivel szemben és hogyan tud élni fogyasztói jogaival.
  • Ha a megadott telefonszámon nem tudnak választ adni a forgalmazó kilétére, a termékkategóriára, illetve a fogyasztói jogok érvényesítésének módjára vonatkozó kérdéseire, ne rendelje meg a terméket!
  • A sürgető tartalmú üzeneteket, a termék korlátozott elérésére utaló állításokat mindig fenntartásokkal kezelje!
  • A termékkel kapcsolatos döntését alaposan gondolja át, amennyiben pedig kétségei vannak, inkább ne rendelje meg a terméket!
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS