Agresszívan küzd az Európai Bizottság a tiltott állami támogatások ellen

2021. 03. 04., 16:00

Rendkívül aktív küzdelmet folytatott az elmúlt években az agresszív adótervezési struktúrák ellen az Európai Bizottság. Tiltott állami támogatások vonatkozásában több nemzetközi cég által alkalmazott struktúrát megtámadtak, több esetben azonban a Bizottság álláspontját az Európai Unió Bírósága nem osztotta.

Az Európai Unió jogának értelmében állami támogatásnak minősülnek az olyan, a kedvezményezettek számára szelektív előnyt biztosító kedvezmények és mentességek, melyeket adójogszabályok és egyéb adóügyi rendelkezések, pl. feltételes adómegállapítások vagy előzetes ármegállapítások formájában nyújtottak. Ezek tiltott állami támogatásoknak minősülnek, felkutatásukban és azonosításukban az Európai Bizottság az illetékes szerv. A Bizottság több multinacionális cégcsoportot is azonosított, melyek a legtöbb esetben feltételes adómegállapítások, vagy előzetes ármegállapítások keretében jutottak nem megengedett előnyhöz. Jelenleg többek közt az IKEA, a Starbucks, a Nike, valamint az élelmiszer-, és vendéglátóipari csomagolóanyagokat forgalmazó Huhtamäki cégeknél folynak ilyen vonatkozású vizsgálatok.

A Bizottság elmarasztaló döntései sok esetben válnak további jogviták és fellebbezések tárgyává. Így történt ez például az Apple és az FC Barcelona jelenleg folyó eljárásaiban is. Mindkét esetben az Európai Unió Bíróságának elsőfokú fóruma, a Törvényszék döntött úgy, hogy a Bizottság tévesen állapított meg tiltott állami támogatást. Előbbi eset aktualitása, hogy nemrég fellebbezte meg a Bizottság a Törvényszék ítéletét, mely szerint a Bizottság nem tudta bizonyítani azt, hogy az Apple tiltott állami támogatásban részesült volna az ír hatóságoktól kapott feltételes adómegállapítási határozatok által. Az FC Barcelona ügyében a legutóbbi fejlemény a bírósági döntést megelőző főtanácsnoki indítvány, mely szerint a csapat speciális adójogszabályok alapján részesült állami támogatásban Spanyolországtól.

A Bizottság erőfeszítései ellenére az Európai Unió Bírósága több esetben sem értett egyet a Bizottság állami támogatás megállapításaival. Az ilyen esetek legfőbb példái éppen a magyar vonatkozású, Vodafone és Tesco esetek. „Ebbe a sorba illeszkedik a magyar reklámadó ügye is, amely a főtanácsnoki indítvány szerint nem minősül állami támogatásnak amiatt, hogy az adó progresszív jellege bizonyos piaci szereplőket előnyösebb helyzetbe hozott” – mondta el Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.

Az állami támogatásokkal kapcsolatos eljárások az elmúlt évtizedben az agresszív adótervezés elleni uniós fellépés legfőbb eszközei voltak, ez a súlypont azonban a jövőben eltolódhat az OECD törekvései mentén a digitális üzletek adóztatása és egy nemzetközi minimumadó bevezetése felé. A Tesco és a Vodafone esete is tulajdonképpen az uniós szintű digitális adó bevezetését készítheti elő.

Az Európai Unió jogának védelmezése mellett ez, és sok egyéb más, akár politikai és gazdasági szempontok is felmerülnek az állami támogatásokkal kapcsolatos esetek kapcsán. „Időről időre felmerül például, hogy a Bizottság ezeket az eljárásokat diszkriminatív jelleggel alkalmazza amerikai multinacionális vállalatok ellen, az európai cégek technológiai lemaradásának ellensúlyozására” – mondta el Reich András, a Deloitte adóosztályának szenior menedzsere.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS